Τρίτη 7 Ιανουαρίου 2014

Πορτρέτο του φωτογράφου : ΝΙΚΟΣ ΒΟΥΚΑΣ-ΑΝΕΣΤΙΣ



WPG:  Είχες πάντα πάθος για την φύση και την άγρια ζωή ακόμα και πριν ξεκινήσεις την φωτογράφισή τους ή έγινε το αντίστροφο;

Το πάθος μου για την άγρια φύση είχε ξεκινήσει πολύ πριν από την φωτογραφία .Μπορώ να πω, απ’ όταν θυμάμαι τον εαυτό μου, η άγρια φύση κέντριζε το ενδιαφέρον και το θαυμασμό μου. 

WPG:  Φαίνεται ότι κάθε φωτογράφος άγριας ζωής έχει τις δικές του θεματικές   προτιμήσεις όπως έντομα, πουλιά, macro κλπ. Ποια θεματική κατηγορία είναι η δική σου προτίμηση και γιατί;


Δύσκολη ερώτηση, καθώς όλα τα θέματα που σχετίζονται με την άγρια φύση με ενδιαφέρουν και δεν μπορώ να κάνω διακρίσεις. Εάν παρατηρήσω μια ενδιαφέρουσα σκηνή ή σύνθεση με έντομα, φυτά  ή πουλιά, θα δείξω το ίδιο ενδιαφέρον και θα προσπαθήσω για το βέλτιστο αποτέλεσμα, μια όμορφη ποιοτική φωτογραφία 


WPG:  Μπορείς να μας πεις δυο λόγια για το πώς διαλέγεις τα θέματά σου, πως τα φωτογραφίζεις και πως τελικά επεξεργάζεσαι την φωτογραφία; Ποιο μέρος αυτής της διαδικασίας σε συνεπαίρνει περισσότερο;

Για την φωτογράφιση του θέματος μου (αναφερόμενος σε ζώα), το πρώτο και βασικό βήμα είναι να έχω παρατηρήσει προσεκτικά την συμπεριφορά του στο χώρο την δεδομένη χρονική περίοδο. Πρέπει να ξέρω σε ποιο σημείο συχνάζει περισσότερο να τρέφεται ή να ξεκουράζεται και που/πότε η παρουσία μου δεν θα το ενοχλήσει. Το επιπλέον βήμα που αφορά όλα τα θέματα άγριας φύσης (ζώα και φυτά) είναι να προσπαθώ να έχω ένα όμορφο φόντο, καλό φωτισμό και να μην χάνεται το θέμα μου σε αυτό. Το τρίτο βήμα (αφορά τα πουλιά κυρίως) είναι να στήσω την κρυψώνα μου (hide) και είναι αυτό που με συνεπαίρνει περισσότερο δεδομένου ότι και να έχεις λάβει υπόψη τους παραπάνω παράγοντες το αποτέλεσμα δεν είναι πάντα σίγουρο, αλλά αν τα καταφέρεις, οι στιγμές που ζεις τόσο κοντά με αυτά τα πλάσματα δεν περιγράφονται. Είσαι ένας αόρατος παρατηρητής. Η επεξεργασία της φωτογραφίας θα έλεγα πως δεν είναι από τα κυριότερα βήματα μου, όχι γιατί δεν την εφαρμόζω, αλλά γιατί δεν χρειάζεται να αφιερώσω τόσο χρόνο, δεδομένου πως τα προηγούμενα βήματα γίνονται και με στόχο την ελάχιστη επεξεργασία της φωτογραφίας.


WPG: Αφιερώνεις εκ των προτέρων αρκετό χρόνο στην μελέτη του θέματός σου μέσα στο φυσικό του περιβάλλον ή απλώς βγαίνεις έξω και φωτογραφίζεις αυθόρμητα;

Η προηγούμενη μου απάντηση μάλλον έδωσε και την απάντηση σε αυτήν την ερώτηση. Η μελέτη του θέματος μου μέρες ή και χρόνια πριν είναι βασική για το επιθυμητό αποτέλεσμα.


WPG: Ποιο είναι το άγριο ζώο που αγαπάς να φωτογραφίζεις περισσότερο; Ακολουθείς κάποια συγκεκριμένη στρατηγική για να το φωτογραφίσεις; Πως προετοιμάζεσαι για αυτήν την περιπέτεια;

Το άγριο ζώο που αγαπάω να φωτογραφίζω περισσότερο και έχω προσπαθήσει αρκετά, είναι η χαλκόκοτα. Η στρατηγική είναι μια, μετά από 2 χρόνια εντατικής παρατήρησης στο δέλτα Καλαμά να ξέρεις που συχνάζουν ανά πάσα στιγμή, οπότε προετοιμάζεις την κρυψώνα σου στις κατάλληλες περιοχές και περιμένεις υπομονετικά μέσα στον βάλτο, περιτριγυρισμένος από βδέλλες, να έρθει το κοπάδι.


WPG:  Με τι τρόπους-τεχνικές πλησιάζεις τα θέματά σου;

Ανάλογα το θέμα, για τα φυτά, τα έντομα και τα ερπετά μάλλον θα έλεγα πως χρειάζεται περισσότερο προσοχή και αργές κινήσεις (εντάξει όχι για τα φυτά), αλλά τα πουλιά και τα θηλαστικά είναι απαραίτητη η κρυψώνα, τουλάχιστον στα περισσότερα είδη.


WPG: Ποιο είναι το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό των αγαπημένων σου θεμάτων που σε κάνει να επενδύεις τόσο χρόνο και ενέργεια για να τα εντοπίσεις και να τα φωτογραφίσεις;

Σίγουρα ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά είναι η ιδιαίτερη συμπεριφορά τους, αλλά και να καταφέρεις να σου την φανερώσουν μπροστά στα μάτια σου, σε απόσταση αναπνοής, δίχως να σε έχουν αντιληφθεί.


WPG: Πώς, με τι μεθόδους, προσπαθείς να βελτιώνεσαι φωτογραφικά?

Με το να κάνω συνεχώς αυστηρή κριτική στις φωτογραφίες που βγάζω. Προσπαθώ να εντοπίζω το στοιχείο της φωτογραφίας που δεν με ικανοποίησε. Και φυσικά σε οποιαδήποτε φωτογραφία ενός φωτογράφου ψάχνω να βρω τι με ‘’χαλάει’’ και τι μου αρέσει.


WPG:  Έχεις κάποια ‘’wish-list’’, κάποια λίστα φωτογραφιών που θα ήθελες να είχες τραβήξει ή κάποιο άγριο ζώο που καταφέρνει να διαφεύγει και δεν το έχεις συναντήσει ακόμα;

Έχω αρκετές ‘’wish-list’’ και γενικά σειρές φωτογραφιών που μπορούν να πουν μια ιστορία ή να συνθέσουν όλες μαζί ένα ωραίο σκηνικό, όπως ‘’άγρια φύση σε φθινοπωρινά χρώματα’’ και πάντα από μια τέτοια ‘’ιστορία’’ σου λείπουν οι λήψεις που έχεις φανταστεί.


WPG: Ποια από τις περιοχές της Ελλάδας που έχεις επισκεφτεί για φωτογράφιση άγριας  ζωής σε άφησε με τις καλύτερες εντυπώσεις και για ποιους λόγους ; Και ποιες είναι οι περιοχές στην Ελλάδα που δεν έχεις πάει ακόμη αλλά θα ήθελες να επισκεφτείς, για να φωτογραφίσεις την άγρια ζωή;

Τις καλύτερες εντυπώσεις τις έχω από δέλτα Καλαμά και μάλλον το γράφω γιατί επηρεάζομαι και από το ‘’τις καλύτερες εμπειρίες’’, αλλά πάντα θα τον έχω πρώτο. Εγώ τον ονομάζω ‘’το δέλτα των χρωμάτων’’ και απαντάω στο ΄΄γιατί’’. Ένα μέρος που δεν έχω επισκεφτεί  και θα ήθελα, είναι η οροσειρά της Ροδόπης.


WPG: Τι πιστεύεις πως θα μπορούσαν να κάνουν οι φωτογράφοι άγριας ζωής στην   Ελλάδα ώστε να  κάνουν περισσότερο γνωστά στον ευρύτερο πληθυσμό την δουλειά τους αλλά και τον πλούτο της άγριας ζωής στην πατρίδα μας;

Η δημοσίευση της δουλειάς τους είναι σίγουρα το βασικό βήμα, είτε ως ομάδα είτε μεμονωμένα. Η χρήση του διαδικτύου, οι εκθέσεις φωτογραφίας σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας, ή η οργάνωση φωτογραφικών αποστολών σε όλη την χώρα είναι μερικές ιδέες.


WPG: Υπάρχουν κάποιοι φίλοι σου ή συγγενείς που εμπνεύστηκαν από αυτό το πάθος σου και άρχισαν να ενδιαφέρονται και οι ίδιοι για την άγρια ζωή της Ελλάδας ή για την φωτογράφισή της;

Θέλω να πιστεύω πως ναι, αλλά μου αρκεί που βοηθάω στο να μάθουν λίγα πράγματα για την ομορφιά που υπάρχει εκεί έξω και γιατί όχι κάποιοι να την εκτιμήσουν και να αρχίσουν να σκέφτονται με διαφορετικό τρόπο.


WPG: Που πιστεύεις ότι υπερτερεί και που υστερεί η Ελλάδα σε σχέση με τις δυνατότητες που δίνει σε έναν φωτογράφο άγριας φύσης?

Σίγουρα υπερτερεί στο θέμα βιοποικιλότητα, μιας και είναι μια από τις πιο ‘’πλούσιες’’ χώρες σε αριθμό ειδών και σε ομορφιά τοπίων, αλλά ακόμα είναι πολύ πίσω ως προς την άποψη και τη στάση των ανθρώπων απέναντι σε αυτήν.


WPG: Σαν φωτογράφος της άγριας ζωής στην Ελλάδα, πώς βλέπεις τον ρόλο σου σε σχέση με την προστασία της άγριας ζωής στην χώρα μας; Είσαι ενεργός σε προγράμματα προστασίας της άγριας ζωής?

Μέσω της φωτογραφίας μπορείς να αλλάξεις συνειδήσεις και να ευαισθητοποιήσεις μια μερίδα ανθρώπων, αλλά δύσκολα από μόνη της μπορεί να συμβάλλει στην προστασία του περιβάλλοντος. Ίσως, τα παιδιά, τα οποία ακόμα διαμορφώνουν χαρακτήρα, μπορούν να δουν με άλλη ματιά μια εντυπωσιακή και όμορφη φωτογραφία, να  εντυπωσιαστούν και να εκτιμήσουν αυτό που έχουν δίπλα τους. Έτσι, με τα χρόνια μπορεί να έχεις μια γενιά που αντιμετωπίζει αλλιώς την άγρια φύση. Δυστυχώς αυτοί που πρέπει να ευαισθητοποιηθούν και να κινηθούν άμεσα προς μια άλλη κατεύθυνση δύσκολα θα αλλάξουν. Όσο για τα προγράμματα προστασίας της άγριας ζωής κατά καιρούς έχω συμμετάσχει σε κάποια, αλλά πιστεύω πως δεν εξασφαλίζουν απαραίτητα την προστασία αυτής, γιατί πολύ απλά όταν τελειώσουν, τι γίνεται μετά? Ότι έχτιζες χρόνια μπορεί να καταστραφεί μέσα σε λίγο διάστημα. Η περίπτωση των αρπακτικών με τις φόλες και τις ανεμογεννήτριες είναι το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα.


Κάποιες πληροφορίες για σένα και το πάθος σου με την άγρια φύση και την φωτογράφισή της:

Η άγρια φύση  θυμάμαι να με συναρπάζει από πάντα. Τα βιβλία και τα ντοκιμαντέρ σε συνδυασμό με την δυνατότητα που είχα να βρίσκομαι έξω στη φύση ανά διαστήματα μαζί με τον πατέρα μου, ακόμα και αν έμενα στην Αθήνα μου καλλιεργούσαν συνεχώς τον θαυμασμό προς αυτήν σε μικρή ηλικία. Ακόμα και η επιλογή της σχολής έγινε με βάση το ότι ήθελα να ασχοληθώ με την άγρια φύση και έτσι επέλεξα μια σχολή βιολογίας και κυρίως σε μια πόλη που βρίσκεται μέσα στην άγρια φύση, τα Γιάννενα. Αργότερα, στα φοιτητικά μου χρόνια απέκτησα την πρώτη D-SLR φωτογραφική μηχανή και άρχισα να γνωρίζω τον κόσμο της φωτογραφίας, ενώ ήταν η αχώριστη παρέα στις εξορμήσεις μου. Γρήγορα η φωτογραφία έγινε το μέσο για να αρχίζω να μαθαίνω και να ανακαλύπτω καλύτερα την άγρια φύση. Στην προσπάθεια μου να φωτογραφίσω όσο καλύτερα ένα είδος, έμπαινα και μπαίνω, στην διαδικασία να το παρατηρήσω και να μάθω όσο καλύτερα για αυτό. Μετά από πολλές ώρες και στιγμές που έχω περάσει έξω με την φωτογραφική μηχανή, ξέρω πως αν δεν είχα μπει στον κόσμο της, μπορεί να μην κατανοούσα με τον ίδιο τρόπο την άγρια φύση και σίγουρα δεν θα είχα στο μυαλό μου τόσες όμορφες στιγμές να θυμάμαι.

Το προσωπικό μου προφίλ στο facebook όπου είναι δημοσιευμένο ένα μέρος της δουλειάς μου είναι:  https://www.facebook.com/nikos.bukas










Εάν επιθυμείτε να συμμετάσχετε σε σειρά μας "πορτρέτο του φωτογράφου", μπορείτε να δείτε εδώ για περισσότερες λεπτομέρειες: http://wildlifephotographygreece.blogspot.gr/2013/09/blog.html#links


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου